Demonstranter protesterar utanför domstolen i Hongkong till stöd för två chefer vid den prodemokratiska tidningen Apple Daily.

Foto: Kin Cheung/AP/TT

Två chefer vid den prodemokratiska tidningen Apple Daily framträdde på lördagen inför domstol i Hongkong, misstänkta för att ha brutit mot de svepande säkerhetslagarna som har införts av Peking. Enligt domaren nekas de två borgen.

Redaktionschefen Ryan Law och ekonomichefen Cheung Kim-Hung misstänks för att ha samarbetat med utländska krafter och underminerat Kinas nationella säkerhet, i samband med en serie artiklar som polisen anser har uppmanat till internationella sanktioner. Efter att under lördagens förhandlingar ha nekats borgen så kommer de två att hållas i förvar i väntan på sitt nästa framträdande inför rätten i augusti.

De två tillhör de fem chefer som greps vid ett tillslag mot Apple Daily i torsdags. Fler än 500 poliser medverkade vid tillslaget, som har lett till kraftig internationell kritik och ses som ett led i att Peking skärper sitt grepp över Hongkong, som tidigare har haft ett relativt oberoende från Fastlandskina. De tre resterande cheferna släpptes på fredagen mot borgen i väntan på vidare utredningar.

Vid tillslaget ska datorer och hårddiskar ha tagits i beslag på redaktionen. Tillgångar knutna till tidningen värda 18 miljoner Hongkongdollar – cirka 20 miljoner kronor – frystes också. Polisen ska nu gå igenom fler än 40 beslagtagna datorer och 16 hårddiskar, enligt åklagarna.

Anställda visar stöd

Många tidningsanställda visade sitt stöd vid domstolsförhandlingarna. Chang, som inte vill uppge sitt efternamn, säger att hon och många andra ser varje arbetsdag som potentiellt den sista.

– Först sade myndigheterna att den nationella säkerhetslagen bara skulle rikta in sig på ett litet antal personer. Men vad som har hänt visar att det är nonsens.

En annan anställd, som kallar sig Theresa, liknar insatserna mot Apple Daily med ett varningsskott från myndighetshåll.

– Jag tror att vad som hänt Apple Daily i dag kan komma att drabba alla andra nyhetsförmedlare i stan, säger hon.

”Yttrandeofrihet”

Flera internationella nyhetsbolag har kontor i Hongkong, till följd av gynnsamma ekonomiska regelverk och att pressfrihet är inskrivet i stadens minigrundlag.

Men tillslagen mot Apple Daily och olika prodemokratiska aktivister väcker frågor om framtiden, där journalistförbund uppger att reportrar i större utsträckning känner sig tvungna att självcensurera det de publicerar.

”Ska vi vara ärliga, så är det som finns kvar i Hongkong nu ‘yttrandeofrihet’: antingen så böjer du dig och underkastar dig eller så blir du straffad, eller drabbas av allvarliga konsekvenser”, skriver företagaren Edward Chin i en gästledare i Apple Daily.

Publisert:

Två tidningschefer inför domstol i Hongkong
Source:
Source 1

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here